Så mycket handlar vi julklappar för
Den svenska ekonomin är för närvarande stark och alla tecken tyder på att det kommer att bli en god jul för de svenska konsumenterna. Detaljhandelns försäljning har utvecklats stabilt under 2017 och enligt HUI (Handelns Utredningsinstitut) väntas inte december avvika från mönstret.
HUI:s julhandelsprognos 2017
Julhandeln 2017 slår rekord!
Enligt HUI:s julhandelsprognos för 2017, som släpptes den 8:e november, tros försäljningen slå rekord. Förutsatt att den första snön inte kommer lika tidigt i år som år 2016 så bör den större delen av vinterförsöljningen tillfalla i december. Detta berör framförallt sällanköpshandeln som t.ex sport- och modebranschen som säljer bl.a pulkor och vinterjackor.
Black Friday
En annan faktor som kommer att påverka försäljningsfördelningen är också Black Friday, som under de senaste åren har växt kraftigt. Black Friday tros få sin starkaste försäljning någonsin under 2017 och beräknas framförallt att påverka försäljningen av hemelektronik.
E-handeln ökar
Ett ytterligare perspektiv som HUI presenterar är att majoriteten av tillväxten inom sällanköpshandeln tillfaller e-handeln som växer betydligt snabbare vad gäller den totala handeln och därmed kommer den med all säkerhet också att göra det under julperioden. Man räknar med att var tredje julklapp kommer att köpas via nätet i år.
E-handeln utvecklas snabbt och försäljningen på nätet under 2017 beräknas öka med närmare 10 miljarder kronor mot föregående år. Vi svenskar ligger generellt sett relativt långt fram vad gäller e-handel och de flesta svenskar handlar åtminstone via nätet någon gång per år. Idag kan man köpa allt från matvaror till receptbelagda apoteksvaror på nätet och många väljer för smidighetens skull därför att beställa hem sina grejer istället för att gå till en fysisk butik. Den högsta tillväxttakten bland E-handelns delbranscher under det senaste kvartalet har visat sig vara leksakshandeln, däribland hittar du Litenleker.se.
Decemberförsäljningen är viktigast för leksakshandeln
December är absolut viktigast för leksakshandeln, som baserat på 2016 års statistik består av hela en fjärdedel av den årliga försäljningen! Att leksaker säljer som allra bäst under julen visste vi kanske redan, men visst blir man ändå lite chockad över att se att det är hela 23% av årets försäljning av leksaker som sker i december? Näst efter leksaker på listan kommer guldsmedshandeln som också har sin topp under julhandeln, men deras försäljning ligger "endast" på 15% av årets försäljning under december månad.
Julhandel för 78,5 miljarder år 2017
Prognosen som HUI Research tagit fram visar en försäljning för julmånaden som omsätter 78,5 miljarder kronor. Detta motsvarar en ökning om 3 procent jämfört med 2016.
Vad menas med julhandel då?
HUI mäter tillsammans med SCB (Statistiska Centralbyrån) varje månad försäljningsutvecklingen i detaljhandeln. Eftersom just december månad är den absolut viktigaste månaden för detaljhandeln finns det också ett intresse av att fundera kring just denna månads utsikter. Benämningen "julhandel" kommer från att den viktigaste försäljningsmånaden faller i samband med julhelgen. Det är dock ganska svårt att avgränsa vad som egentligen är julklappar och när folk börjar köpa julklappar. Detta har gjort att hela december på ett naturligt vis har blivit avgränsningen. Med julhandel avses alltså hela försäljningen inom dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln under december. Det vill säga allt från julmaten som står på bordet till julklapparna under granen.
Så mycket pengar lägger vi på julklappar
Enligt HUI:s prognos som visar en omsättning på 78,5 miljarder innebär detta att det svenska folket i genomsnitt beräknas köpa detaljhandelsvaror för ca 7.800 kr per person i december. Denna summa á 7.800 kr fördelar sig med ca 3.200 kr i dagligvaruhandeln och knappt 4.600 kr i sällanköpsvaruhandeln.
Enligt en undersökning som YouGov genomförde förra året, år 2016, så visade det sig att det svenska folket i snitt spenderade 2.700 kronor på just julklappar. I Skåne, Halland och Blekinge var snittet något högre, där man spenderade mer än 2.900 kronor på julklappar per person. Man kunde också se tydliga, röda trådar där bland annat högre utbildade personer spenderade över 4000 kr per person och att framförallt kvinnor lägger mer pengar på julklappar än män.
Så mycket ökar försäljningen vid jul
Julhandeln är den avgörande orsaken till att december är handelns starkaste försäljningsmånad. Enligt årets prognos från HUI Research landar merförsäljningen i december jämfört med genomsnittet för årets övriga elva månader på ca 16 miljarder kronor. Detta innebär en merförsäljning på ca 1.600 kr per person i december månad.
År 2017 har två extra helgdagar jämfört med 2016 och julafton infaller dessutom på en söndag, vilket bedöms gynna både dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln som får fler helgdagar där konsumenterna kan handla.
Läs hela HUI:s julhandelsprognos för 2017 HÄR